Főoldal » Felső menü » Rólunk » Sajtó » Archívum

Tisztelt Látogató!

E dokumentum archivált tartalom, amely elavult, nem hatályos információkat is tartalmazhat. Kérjük, hogy a dokumentumra való hivatkozást megelőzően az ÁNTSZ központi (www.antsz.hu), valamint az országos intézetek honlapjainak aktuális tartalmakat megjelenítő oldalain szíveskedjen tájékozódni.

Dohányterméket reklámozni tilos!

2013.05.31. Nyomtatás
Dohányzásmentes Világnap: a dohányzás visszaszorításának egyik leghatékonyabb módja a reklámok tiltása

A dohánytermékek reklámjának teljes körű tiltása csökkenti a dohányzást elkezdők és a dohányzók számát is. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy a dohányzással kapcsolatos reklámok, illetve a szponzoráció tiltása az egyik legköltséghatékonyabb módszer a dohánytermékek iránti kereslet csökkentésére, ezen keresztül pedig a dohányzás visszaszorítására. Többek között erre hívja fel a figyelmet az Egészségügyi Világszervezet, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal és az Országos Egészségfejlesztési Intézet a Dohányzásmentes Világnapon.

A dohányzás az egyik legkönyebben megelőzhető halálok, ennek ellenére évente közel 6 millió embert öl meg a világon, ebből 600 ezer nemdohányzó a passzív dohányzás következtében hal meg. Hazánkban a lakosság 29%-a dohányzik, 27,6% naponta rágyújt. A tüdőrákban elhunytak számát tekintve Magyarország világelső, ennek a betegségnek a 90 százaléka a dohányzás számlájára írandó.

A dohányipar bátorítja a dohányosokat szokásuk fenntartásában, csökkenti a leszokási hajlandóságot, valamint ösztönzi a fiatalokat a rászokásra. A reklámozás, a promóció és a szponzorálás elfogadottá teszi a dohánytermékek használatát és gátolja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a dohányzás káros hatásainak megismertetését tűzték ki célul. A teljes tiltás megnehezíti a dohányipar arra irányuló törekvéseit, hogy rávegye a fiatalokat a rászokásra illetve, hogy elbizonytalanítsa azokat a felnőtteket, akik a leszokást fontolgatják.

A szabályozásnak széleskörűnek kell lennie: a részleges tiltás kis hatású vagy teljesen hatástalan, csakúgy mint az önkéntes alapú megszorítások. A dohánytermékek reklámozásának tilalmáról szóló európai uniós irányelv az idén 10 éves. A hazai szabályozás ezzel és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásaival is összhangban rendkívül szigorú és ezzel együtt eredményes. Magyarországon tilos a dohánytermékek közvetlen és közvetett reklámja. Ez alól csak a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámok képeznek kivételt. Az előírások hazánkban a szponzorációs tevékenységet is tiltják. Egy korábbi bírósági határozat szerint a dohánytermék internetes forgalmazása esetén a weboldal nem minősül a dohánytermék eladási helyének, így ott is tilos dohányterméket reklámozni.

Magyarország komoly eredményeket ért el a dohányzás visszaszorításában a közforgalmú intézményekre vonatkozó tiltással is. 2012. január 1. és 2013. április 30. között a népegészségügyi szakigazgatási szervek munkatársai 57 ezer ellenőrzést végeztek országszerte, ebből 3 ezret munkaidőn túl. A szabálytalanságok miatt kiszabott bírságok összege közel 18 millió forint.

A közterületi reklámok tiltása miatt a dohányipar a termékek csomagolásában rejlő lehetőségeket próbálta meg kihasználni. Ennek szabott gátat a „képekkel kombinált egészségvédő figyelmeztetések” bevezetése a dohánytermékek csomagolásán. A képes figyelmeztetések elrettentő hatása a fiataloknál jelentős, és összességében eredményesebb az egészséggel összefüggő kommunikációban, mint a csak szöveget tartalmazó figyelmeztetések. Fontos kiemelni, hogy az intézkedést a magyar lakosság közel négyötöde támogatja.

2013. január 1-jétől csak kombinált figyelmeztetésekkel ellátott dohánytermék forgalmazható Magyarországon. A képek mellett szerepeltetni kell a www.leteszemacigit.hu honlapcímet és a
06 40 200 493-as telefonszámot, amelyek támogatást nyújtanak a leszokáshoz, illetve a telefonszámon a nemdohányzók védelméről szóló törvényt megszegőkkel kapcsolatos észrevételeket is fogadják.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) minden évben a Dohányzásmentes Világnap alkalmából Díjat adományoz gondos mérlegelést követőenolyan személyeknek és / vagy szervezeteknek, akik a dohányzás visszaszorítása érdekében  kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. A Díj a globális dohányzás-járvány elleni harcban elért nemzetközi eredményeket, valamint a dohányzás ellenőrzésre vonatkozó kezdeményezések és politikák előmozdítását ismeri el. A Díjat olyan személyek és intézmények kapják meg, akiket a dohányzás-visszaszorítása érdekében végzett tevékenységük, hosszú távú elkötelezettségük illetve az egészségfejlesztés, kutatás terén tanúsított munkájuk, támogatásuk alapján választanak ki.

2013-ban a Dohányzásmentes Világnap alkalmából átadásra kerülő Díjat más prominens nemzetközi személyiségek mellett Dr. Orbán Viktor,  Magyarország miniszterelnöke kapta meg a magyar dohányzás-ellenőrzési szakpolitika teljesíményének elismeréseként.

Országos Egészségfejlesztési Intézet – Dohányzás Fókuszpont
ÁNTSZ Kommunikációs Főosztály